Nauka i doskonalenie pływania.
Paniówki | Knurów | Zabrze | Mikołów | Gierałtowice | Gliwice
PRO-STYL
PRZYDATNE LINKI
KONTAKT
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Procedury wewnętrzne regulujące ochronę małoletniego przed krzywdzeniem Wersja skrócona
Podstawa prawna: Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 560 ze zm.) w związku z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606)
Szkoła Pływania PRO-STYL , właściciel Beata Łastawiecka
Spis Treści I Wprowadzenie II Zasady ochrony małoletnich obowiązujące w Szkole Pływania PRO-STYL
1. Kodeks bezpiecznych relacji personel – dziecko, zachowania niedozwolone wobec małoletnich, zachowania pożądane.
2. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, zachowania niedozwolone.
3. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.
III Ścieżki postępowania małoletniego w przypadku doznawania przez niego krzywdy.
IV Ważne telefony i adresy
I Wprowadzenie
Standardy Ochrony Dzieci są dokumentem, który został stworzony po to, by zapewnić Wam, dzieciom bezpieczne i godne warunki rozwoju osobistego.
Jest to dokument który ma chronić Was przed krzywdzeniem. Szczególnie zależy nam, żebyście w naszej szkole czuli się bezpieczni i szczęśliwi.
Poniżej przedstawiamy Kodeks relacji uczniów naszej szkoły oraz ich pracowników.
II Zasady ochrony małoletnich obowiązujące w Szkole Pływania PRO-STYL
Priorytetem podczas przeprowadzanych zajęć z nauki pływania jest bezpieczeństwo dziecka.
Przez co rozumie się jego dobrostan i radość z aktywności fizycznej. W związku z tym obowiązkiem każdego pracownika jest przestrzeganie kodeksu relacji instruktor - dziecko umieszczonego poniżej.
Zachowania niedozwolone:
a) Każde przemocowe działanie jest niedopuszczalne.
b) Niedozwolone jest dotykanie dziecka w sposób uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny, a każdy kontakt fizyczny podczas wykonywania ćwiczeń jest wytłumaczony i zrozumiały dla dziecka i wykonywany za jego zgodą. W sytuacji korygowania postawy dziecka wyjaśniam co i z jakiego powodu będę robił/robiła.
c) Nie toleruje się plotek i zachęcania do agresji.
d) Kontakt fizyczny nigdy nie jest motywowany gratyfikacją ani relacją władzy.
e) Niedozwolone jest bicie, szturchanie, popychanie, szarpanie, kopanie, rzucanie rzeczami w dziecko, naruszania integralności fizycznej dziecka.
f) Niedozwolone jest zachowanie mające na celu zawstydzenia, upokorzenia czy lekceważenia dziecka.
g) Nie krzyczę. Wyjątek stanowią okrzyki sportowe zagrzewające do walki oraz sytuacje wynikające z bezpieczeństwa dzieci.
h) Kontakt fizyczny z dzieckiem jest zawsze jawny, a wszelki kontakt z uczniem fizyczny pod wodą jest tylko i wyłącznie w celu zapewnienia mu bezpieczeństwa podczas wykonywanego ćwiczenia podwodnego. Jeśli przebywam sam na sam z dzieckiem, staram się być w zasięgu wzroku lub słuchu innych członków personelu, rodziców lub innych osób przebywających na pływalni.
i) Niedozwolone łaskotanie dziecka, udawane walki ani brutalne zabawy fizycznych.
j) Niedozwolone jest przebywanie sam na sam z dzieckiem sam na sam np. w pokoju trenera, toalecie itp.
k) Niedozwolony jest udział w pomocy dziecku w przebieraniu się przed lub po zajęciach, pomoc małym dzieciom w czynnościach higienicznych czy korzystaniu z toalety.
l) Niedozwolony jest kontakt z nieletnim poprzez prywatne kanały komunikacji.
m) Niedozwolone jest nawiązywanie z dzieckiem relacji romantycznych lub seksualnych, w tym nie stosuję seksualnych komentarzy, żartów, gestów ani nie udostępniam treści erotycznych. Raportuję ryzykowne sytuacje związane z zauroczeniem dziecka przez personel lub personel przez dziecko. Reaguję z wyczuciem, ale stanowczo.
n) Niedozwolone jest utrwalanie wizerunku dzieci bez zgody rodziców i dzieci.
o) Niedozwolone jest proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych i nielegalnych substancji, ani nie używam ich w obecności dzieci.
Zachowania pożądane:
a) Zachowanie cierpliwości i szacunku w kontaktach z dziećmi.
b) Uważne słuchanie i udzielanie odpowiedzi adekwatnych do wieku dziecka i sytuacji.
c) Informowanie dzieci o decyzjach i jeśli to możliwe branie pod uwagę ich oczekiwania.
d) Szanowanie prywatność dziecka i zachowanie zasady poufności. Informowanie dziecka o odstąpieniu od niej jeśli jest to konieczne w zapewnieniu mu ochrony.
e) Zapewniam możliwość zgłaszania niekomfortowych sytuacji.
Zachowania negatywne:
a) Nie wolno Ci krzyczeć na koleżanki, kolegów, lekceważyć, obrażać, wyśmiewać, wykluczać z grupy.
b) Nie wolno Ci używać języka nienawiści ani tzw. hejtu.
c) Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w inny sposób naruszać nietykalność fizyczną koleżanki/kolegi ani używać jakiejkolwiek przemocy fizycznej.
d) Nie wolno Ci nagrywać ani rozpowszechniać wizerunku kolegi/koleżanki bez ich jego/jej wyraźnej zgody.
e) Nie wolno Ci wyrażać negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu kolegów/koleżanek.
f) Nie wolno Ci pożyczać rzeczy innych bez ich zgody.
g) Nie wolno Ci zabierać, ukrywać rzeczy innych osób.
h) Nie wolno Ci spożywać alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji ani zachęcać do ich spożycia kolegów/koleżanek.
Zachowania pozytywne:
a) Dzieci komunikują się w sposób pozytywny, wyrażając swoje myśli i uczucia w jasny sposób. Są otwarte na wysłuchiwanie innych dzieci i szanują ich opinie.
b) Dziecko wykazuje zrozumienie i współczucie wobec uczuć innych dzieci. Potrafi utożsamiać się z ich perspektywą i reagować w empatyczny sposób.
c) Wspierają się nawzajem, aby tworzyć pozytywne środowisko. Pomagają sobie w trudnych sytuacjach, dzięki czemu relacje są oparte na wzajemnym wsparciu.
d) Dzielą się pomysłami i doświadczeniami. Dzielenie się pomaga w budowaniu więzi i wzmacnianiu poczucia wspólnoty.
e) Dzieci oferują sobie wzajemną pomoc w sytuacjach trudnych, ucząc się od siebie nawzajem i budując wzajemne zaufanie.
f) Uczą się być uczciwe i szczerze wyrażać swoje potrzeby i oczekiwania w relacji z innymi dziećmi.
g) Stosują się do zasady Fair Play.
h) Dzieci wzmacniają pozytywne poczucie własnej wartości u swoich rówieśników, komplementując ich osiągnięcia i wyrażając wsparcie.
i) Jeżeli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań, sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym pracownika Szkoły Pływania PRO-STYL.
3. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
Ze względu na specyfikę zajęć dla małoletnich prowadzonych na terenie basenów gdzie prowadzone są zajęcia , m.in. nauka pływania, zajęcia sportowe, co wyklucza możliwość korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet w trakcie ww. zajęć, ryzyko narażenia się małoletniego na zagrożenia związane z treściami szkodliwymi jest znikome.
Dostęp do Internetu obejmuje teren szatni i poczekalni w trakcie przebywania małoletniego w tych przestrzeniach, kiedy to odpowiedzialność za małoletniego ponosi rodzic/opiekun prawny.
III Ścieżki postępowania małoletniego w przypadku doznawania przez niego krzywdy.
Ktoś stosuje wobec Ciebie przemoc lub jest agresywny, nęka Cię w różny sposób, znęca się nad Tobą, np. stosuje:
Co możesz zrobić:
1. Jeśli nie czujesz się bezpiecznie, powiedz o tym pracownikowi Szkoły Pływania. Przedstaw mu sytuację, jeśli masz świadków przemocy stosowanej wobec Ciebie, poinformuj o tym instruktora pływania. Poproś o reakcję, wsparcie i pomoc. Poinformuj także rodziców o tym, co Cię spotyka.
2. Pracownik szkoły pływania, podejmie działania, mające na celu wyjaśnienie zaistniałej sytuacji. Działania te może podjąć we współpracy z rodzicami, jeśli wyrażą oni wolę uczestniczenia w postępowaniu wyjaśniającym.
V Ważne telefony i adresy
Nauka pływania
Dorośli
Opis:
Czas zajęć: 45 min
Założeniem kursu jest oswojenie kursanta ze środowiskiem wodnym. Zajęcia mają na celu pokonanie lęku przed wodą. Zwracamy duża uwagę na rozwój motoryczny oraz wydolnościowy kursantów tak aby czuli się swobodnie w wodzie. Uczymy chowania głowy pod wodę oraz wypuszczania powietrza, swobodnego leżenia na brzuchu oraz plecach przy pomocy sprzętu do nauki pływania. Uczymy prawidłowej pracy rąk i nóg do kraula oraz grzbietu. Nauka pływania odbywa się przy użyciu płetw. Uczymy zasad bezpiecznego korzystania z basenu.
Efekt zajęć:
Dzieci (7+) lat
Opis:
Czas zajęć: 45 min
Założeniem kursu jest oswojenie dziecka ze środowiskiem wodnym. Zajęcia mają na celu pokonanie lęku przed wodą oraz zaprzyjaźnienie się z nią. Zwracamy duża uwagę na rozwój motoryczny oraz wydolnościowy dzieci tak aby czuły się swobodnie. Uczymy chowania głowy pod wodę, wydmuchiwania powietrza pod wodą, swobodnego leżenia na brzuchu oraz plecach przy pomocy sprzętów do nauki pływania. Uczymy prawidłowej pracy nóg na plechach i brzuchu, wstępne ćwiczenia do stylów : kraul i grzbiet. Skok do wody przy pomocy kija trenerskiego i samodzielnego. Uczymy zasad bezpiecznego korzystania z basenu.
Efekt:
Dzieci 6 lat
Opis:
Czas zajęć: 45 min
Założeniem kursu jest oswojenie dziecka ze środowiskiem wodnym. Zajęcia mają na celu pokonanie lęku przed wodą oraz zaprzyjaźnienie się z nią. Zwracamy duża uwagę na rozwój motoryczny oraz wydolnościowy dzieci tak aby czuły się swobodnie i bezpiecznie. Uczymy chowania głowy pod wodę, wydmuchiwania powietrza pod wodą, swobodnego leżenia na brzuchu oraz plecach przy pomocy sprzętów do nauki pływania, skoku do wody przy pomocy kija trenerskiego i samodzielnego. Uczymy zasad bezpiecznego korzystania z basenu.
Efekt: